Etappe 14 Schaartven - Boxmeer

11 juni 2023 - Boxmeer, Nederland

Zondag 11 juni 2023

De op een na laatste tocht  staat vandaag op de planning. 15 km wandelen van het Schaartven naar Boxmeer. De weersvoorspellingen zijn al de hele week goed, het wordt meer dan 30 graden vandaag. We starten dan ook op tijd want we hebben een behoorlijke wandeling voor de boeg.

Vandaag lopen Ronald, Mark, Annelies, Thom en Monique met me mee. We verzamelen om 9.00 bij het Schaartven en hier steek ik bij het "kantoortje" van Michel en Sandra mijn eerste kaarsje aan, want dat was ik de vorige keer bij de finish vergeten.

Kaarsje Schaartven

Kaarsje

Als kaarsje 42 brand maken we een selfie met z'n allen en gaan we van start.

Start Selfie

Via de Holthesedijk steken we de A73 over en direct daarna gaan we linksaf een zandpad in.

Holthesedijk 2

We komen langs een huis met veel troep voor de deur en even vraag ik me af of we hier wel langs op kunnen wandelen. Het blijkt toch echt een wandelpad te zijn, dus we lopen door en komen in een bosgebied, daar is het direct wat aangenamer qua temperatuur.

Bos zandpad

We hebben het tempo goed erin en Thom kan ons letterlijk en figuurlijk prima bijbenen. Even moeten we een korte stop voor hem maken zodat hij zijn sokken aan kan trekken, want met blote voeten in de sandalen over zandpaden is toch niet zo'n goed idee. Daarna zet hij weer flink de pas erin en loopt hij een eind voorop.

Thom voorop

Monique en Annelies Ronald, Mark en Thom

We komen uit op de Overloonseweg van Vierlingsbeek. Hier ben ik heel wat jaren overheen gereden als ik naar mijn werk in Venray ging en nu rij ik daar weer regelmatig om naar Ronald te gaan. We komen langs de belevingstuin van Vivara op, dat heb ik vanaf de straat heeeeel vaak gezien, maar ik ben er nooit in geweest. We besluiten om even een kijkje te nemen.

Tuin Vivara Insectenhotel

Thom en Mark bestuderen het insectenhotel, want dat willen ze thuis ook een keertje maken en wij kijken wat rond in de tuin. Omdat we nog een hele wandeling voor de boeg hebben blijven we hier niet al te lang rondwandelen en zoeken we naar de kortste weg om weer bij het fietspad uit te komen. Aan het einde staat een hek waar we overheen klimmen en dan staan we al snel weer op het fietspad.

Klimmen hek 2

Even later komen we bij de spoorwegovergang waar ik vaak voor stil heb moeten staan en dan komen we bij een klein parkje met vijver uit. Hier maken we ook nog een paar foto's.

Spoorwegovergang VijverRonald en Silvia

We wandelen Vierlingsbeek door en komen langs een versierde tuin met een roze olifant, hier blijkt een Sarah bij te zitten, dus daar moet ik ook even op de foto gezet worden. Over precies een maand ben ik zelf Sarah en er wordt al gegrapt dat ze die roze olifant dan ook bij mij in de tuin zullen zetten.

Roze olifant

Dan komen we langs het Koningskerkje en daar staan de deuren open, ik zie het als een kans om daar een kaarsje op te steken, maar als we binnen komen blijkt er geen mogelijkheid voor te zijn. Ze zijn de boel aan het opruimen van de avond ervoor, toen was 'op de Toffel" in Vierlingsbeek en in de kapel werd dit ook gevierd.

Koningskerk

Ietsje verderop is onze koffiestop, net voor de kerk. We besluiten om eerst in de kerk een kaarsje aan te steken, voordat we dat na de koffie vergeten, maar helaas is de Mariakapel vandaag gesloten omdat er van alles voorgebouwd staat ivm het evenement van gisteravond.. De deuren van de kerk staan wel open en dus glippen we daar even naar binnen. Deze kerk is niet meer in gebruik, alle banken en het altaar zijn eruit gehaald, dus het kijkt wat vreemd. Omdat we ook hier geen kaarsje kunnen branden, lopen we weer naar buiten en ploffen we op het terras in de schaduw. We nemen koffie/fris en allemaal een stuk gebak erbij, aangezien we 15 km lopen, vinden we dat dat wel moet kunnen.

Koffie met gebak

Hier bij Herberg Thijssen staat ook een bordje van het Pieterpad. Ik denk terug aan zo'n 3 jaar geleden, toen hebben we hier na de etappe Gennep - Vierlingsbeek ook op het terras gezeten. Ook toen was het zo'n mooi weer. Sinds die tijd heb ik al heel wat mooie wandelingen mogen maken, zowel op het Pieterpad als met mijn kaarsjestocht en alle wandelingen tussendoor.

Pieterpad

Als we weer een beetje bijgetankt en afgekoeld zijn, gaan we weer op pad. We lopen via de Burggraaf Vierlingsbeek uit en wandelen het Maasheggengebied in. Hier kunnen we weer lekker beschut lopen.

Bord V beek Maasheggen V beek

Maasheggen Vbeek

Na een poosje wordt de afstand voor Thom toch wel wat lang, hij wil graag minimaal de helft meelopen, maar kan hier in de Maasheggen niet door zijn taxi opgehaald worden. Gelukkig hebben ze er vanmorgen aan gedacht om een speakertje in de rugzak te gooien. Mark zet voor hem een muziekje aan en met een lekkere beat op de achtergrond komt de energie weer terug en loopt Thom dansend en springend voor ons op.

Thom dansendThom speaker

We slingeren over welbekende paden door de Maasheggen, hier heb ik al heel wat keren gewandeld en gefietst. Zowel alleen als samen met anderen. Het blijft een mooi stuk natuur zo dicht bij huis.

22Monique en Silvia

Nadat ik met Monique op de foto ben gegaan, lopen we nog een klein stukje verder en dan arriveren we bij de Schutkooi. Hier staat de taxi klaar voor Thom en maakt zijn opa nog een paar foto's van ons.

Fam Janssen 2x SchutkooiGroep Vortum

Moe en voldaan stapt Thom na 10 km in de auto en wij gaan weer aan de wandel met nog 5 km voor de boeg. We kunnen het aantrekkelijke terras allemaal goed negeren en besluiten door te lopen om straks in Boxmeer nog lekker te lunchen.
Als we de hoek om zijn staat daar het vlinderkapelletje wat in 2020 gebouwd is door een katholiek, een moslim en een protestant om de eenheid te gedenken aan al wat leeft.

Kapel vlinder Kapel deuropening Kapel licht

Hier steek ik mijn 43ste kaarsje aan en ook Monique en Annelies steken een kaarsje aan, terwijl de heren geduldig buiten op ons wachten.

Kapel kaarsje 43 Kapel Silvia

Kaarsje AnneliesKapel mannen wachten buitenKapel Monique en Annelies

Als we allemaal weer klaar zijn voor vertrek beginnen we aan de laatste kilometers. We lopen door de Maasheggen richting de Sambeekse stuw en van daaruit naar het bruggetje aan de maas waar we op Roy zijn eerste sterfdag wat as verstrooid hebben. Net voordat we rechtsaf het fietspad inslaan zie ik de toren van Sambeek, de knoeper. Het eindpunt is in zicht, maar vandaag schampen we alleen maar Sambeek, de volgende keer loop ik echt door ons mooie durpke heen.

Toren Sambeek Helaas kunnen we niet bij het bruggetje komen want alles is afgesloten ivm werkzaamheden. Ik wil hier wel een graag een kaarsje opsteken, dus we zoeken samen naar een geschikt alternatief. We besluiten dat we het kaarsje op één van de loopbruggen plaatsen met zicht op het bruggetje.

BruggetjeLoopbrug met Mark 2
Ik steek hier mijn 44ste kaarsje aan. Door de flinke wind is het wat lastig, maar als het eenmaal gelukt is en we een plekje achter een paal uit de wind gevonden hebben kunnen we het kaarsje met een gerust hart hier achter laten.

Loopbrug met Mark

We lopen over het fietspad richting het oude ziekenhuis van Boxmeer. Daar heb ik ook twee hele diepgewortelde herinneringen gemaakt, namelijk de geboorte van onze beide dochters Meike en Floor. Meike is op 12 april 2004 thuis geboren, maar voor de nageboorte ben ik nog naar het ziekenhuis gemoeten en dat was nog een hele ingrijpende gebeurtenis. Floor is op 3 september 2007 in het oude ziekenhuis geboren, ook bij haar verliep de nageboorte niet zonder complicaties, maar uiteindelijk zijn we alle drie weer gezond en wel, heel snel naar huis gemogen. Van het ziekenhuis is nu niets meer zichtbaar, er is een hele nieuwe villawijk gebouwd op deze plaats.

Als we bovenop de dijk arriveren moeten we onze route een beetje aanpassen, want de Boxmeerse vaart trekt net voor ons op de Sasse van Ysseltstraat in. Het geeft direct een feestelijk tintje aan deze route, met al het publiek en de muziek erbij.

Vaart

We steken snel tussen de Vaartgangers door de straat over en gaan binnendoor richting de Boxmeerse kerk. Net voordat de stoet daar arriveert glippen we via een zij-ingang naar binnen en steek ik snel mijn 45ste kaarsje op. Een paar tellen later komt iedereen de kerk in gelopen en zien en horen we het Sambeeks Gilde ook. Even blijven we nog kijken en dan glippen we weer naar buiten om op zoek te gaan naar een plekje om te lunchen.

Kaarsje 45 Kerk Boxmeer kaarsen

Kerk Boxmeer

Buiten maak ik nog een foto van de kerk en van café het Centrum, want dat is een plek waar we vroeger vaak carnaval gevierd hebben (en nu nog soms).  Vooral de thema-avonden op zaterdagavond waren altijd erg gezellig en ook bij de kroegentocht vanaf het Vortums Veld sloegen we het Centrum niet over.

Centrum

Op zoek naar een lekker plekje in de schaduw komen we uit bij Het kantongerecht. Hier strijken we rond 13.15 neer en bestellen we een lekker biertje. Als we de kaart bekijken weten we niet zo goed wat we moeten kiezen, dus Meike wordt even gebeld voor advies en dat volgen we netjes op. Het eten smaakt allemaal heerlijk en na zo'n tocht van 15 km met dit warme weer hebben we dat ook wel verdiend.

Kantongerecht deur Kantongerecht

Lunch

Rond 14.30 vinden we het mooi geweest. De auto's moeten nog opgehaald worden in Overloon en iedereen is toe aan een verfrissende douche. We nemen afscheid van elkaar en kijken terug op een mooie, gezellige en warme wandeldag. Ik ben trots op ons allemaal dat we het samen volbracht hebben zonder een centje pijn en ik heb er weer mooie nieuwe herinneringen bijgemaakt.

Over precies een maand vier ik mijn 50ste verjaardag op dinsdag 11 juli. Dat is ook de dag dat ik mijn laatste etappe ga lopen van Boxmeer naar Sambeek. De route is niet zo lang, maar er zijn wel behoorlijk wat plekjes waar ik herinneringen heb gemaakt, dus dan heb ik mooi de gelegenheid om nog mijn laatste 5 kaarsjes aan te steken.

k kijk er alweer naar uit!

Tot dan.......

1. Ans Jansen.:
    12 juni 2023
    Wat een mooie route heb je weer gelopen, en dan met die hitte, ik geef het je te doen, maar het is allemaal probleemloos verlopen, met zoveel lieve mensen die met je mee liepen was het een fluitje van een cent, grappig dat jullie de Vaart gekruist gekruist hebben, ik heb gisteren ook naar de Vaart staan kijken, en het viel me op dat het gilde van Sambeek zo,n grote uitgebreide groep is, voor zo,n klein dorpje, het verenigingsleven leeft daar echt op volle kracht. Wat zal je gisteren na afloop een voldaan gevoel hebben gehad. En zo mooi om terug te lezen. Nu op naar 11 juli. 🙏❤️
  2. Petra Bus:
    12 juni 2023
    Weer een mooi verhaal met vele bekende plekken en... Nu op naar 11 juli... Op weg naar Sarah en wellicht een roze Olifant 🐘
  3. Hanny:
    13 juni 2023
    Op naar de laatste ronde. Knap hoor! En wat een mooie route.
  4. Annelies Janssen-van Schie:
    17 juni 2023
    He Silvia, was weer een geslaagde wandeltocht vorige week! Supermooi gebied en het was gezellig. Op naar de laatste ronde dan maar van deze 50 kaarsjestocht!