Etappe 1 Haps - Beugen

11 juli 2022 - Beugen, Nederland

Jippie, vandaag is het dan zover, ik ga starten met mijn 50 kaarsjestocht. Ik heb er ontzettend veel zin in en hoop dat het allemaal mooie wandelingen gaan worden. Er hebben al heel veel mensen enthousiast gereageerd op mijn uitnodiging om een keertje mee te wandelen, dat vind ik echt superleuk.

Vandaag start ik de eerste etappe in Haps en lopen we naar Beugen. In beide dorpen heb ik mijn jeugdjaren doorgebracht, want wij woonden zelf in Haps en mijn opa's en oma's woonden in Haps en Beugen.

Om 8.30 vetrekken Meike en ik van huis om naar Haps te rijden. Meike is vandaag ingezet als chauffeuse, omdat niet iedereen de hele route kan lopen en ook om ons bij de pauzeplek te voorzien van taart en koffie, want het is immers mijn verjaardag vandaag.

We arriveren samen met mijn broer Leon, peetoom Tonny en peettante Joke om 9.00 bij pap en mam thuis. Daar staat mijn doopkaars klaar naast mijn verjaardagscadeautje, een nieuwe wandelrugzak. Het tafeltje met de kaars staat precies op de plaats waar ik 49 jaar geleden ter wereld ben gekomen, op die plek stond het kraambed in de woonkamer. Nadat ik hier de eerste kaars heb aangestoken en we wat foto's hebben gemaakt gaan we van start.

DoopkaarsKaarsje 1 pap/mam thuis Woonkamer pap/mam

Helaas begint het te miezeren zodra we de Tulpenstraat uit lopen, maar omdat we direct het "Hapse Bos" inlopen, wat tegenwoordig "Park de Wild" heet, blijven we onder de bomen nog redelijk droog.

Start TulpenstraatPark de Wild / Hapse Bos

We komen het park uit en daar staat bij de begraafplaats het vredeskapelletje van Haps. Hier steek ik het tweede kaarsje aan, met mijn gedachte bij opa en oma Haps. Van hieruit lopen we langs het huisje in de Leliëngaarde waar opa en oma een aantal jaren hebben gewoond.

Vredeskapel  Kaarsje 2Leliëngaarde 8

Na een kort praatje met de oude buurvrouw van opa en oma, lopen we door langs de sporthal "de Stappert", hier heb ik heel wat uurtjes doorgebracht. Vroeger stond daar het klooster waarin de ook de peuterspeelzaal zat. Volgens ons mam ben ik daar niet heel vaak geweest, want ik huilde altijd dat ik niet wilde en dat ik thuis met Esther wilde spelen.

Sporthal

Vanuit de sporthal lopen we langs de plek waar de basisschool stond (de Mariaschool) en ook langs de oude kleuterschool. Helaas zijn beide gebouwen verdwenen, waardoor de plekken nu ook minder waardevol aanvoelen. We vervolgen onze wandeling en komen dan uit bij het oude huis van mijn peetoom en peettante aan de Putselaarstraat. Hier woonden heel vroeger mijn opa en oma en hier is mijn moeder geboren. Ik ken het voornamelijk als het huis van Tonny, Joke, Yvonne en René. Ik ga dan ook met Tonny en Joke op de foto, omdat ik hier veel fijne herinneringen met hen heb gemaakt.

Tonny en Joke Putselaarstraat

We lopen verder richting de rotonde, eigenlijk moeten we hier rechtdoor, maar we gaan even een klein stukje naar links de Zoetsmeerweg op, want hier ligt het oude huis van opa en oma Haps. De plek waar ik als kind heel veel tijd doorgebracht heb en waaraan ik fijne herinneringen heb. Het eerste wat me te binnen schiet is de warme kruik die oma altijd onder de dekens klaarlegde als we daar in de winter logeerde en voordat we onder de ouderwetse dekens kropen kregen we warme melk met anijsblokjes. Maar ik denk ook aan de keren dat we samen met onze neefjes en nichtjes buiten in de tuin speelden en in het houten prieeltje zaten te kletsen. We lopen er dus even naar toe om ook dit huis op de foto te zetten. Samen met mam ga ik op de foto voor het witte huis, fijn dat we dit samen zo kunnen doen.

Mam en ik Zoetsmeerweg

Dan gaan we toch weer de pas erin zetten, we hebben namelijk nog wel wat kilometers te gaan. Hier aan de rand van het dorp stappen mam en Joke bij Meike in de auto, want zij willen niet de hele etappe lopen. Pap, Tonny, Leon en ik lopen de Lokkantseweg op, om zo'n 4 km rechtdoor over het asfalt naar de pauzeplaats te lopen. De dames gaan met de auto de koffie en taart ophalen en komen op die manier naar de pauzeplaats.

Chauffeuse Meike Lifters Mam en Joke

Halverwege moeten we een beetje klimmen om de A73 over te steken. Bij dit viaduct denk ik terug aan de tijd dat deze snelweg net klaar was, maar nog niet geopend. Je mocht op een bepaalde zondag fietsen over de A73, wij zijn toen over de snelweg naar Boxmeer gefietst. We vragen ons af wanneer dat geweest moet zijn, we denken halverwege de jaren '80. Later blijkt volgens Wikipedia dat het in 1986 was.

Twee fitte heren Viaduct A73

Bij "t Flipplatske" net voor de spoorwegovergang, kunnen we lekker ff zitten. We moeten wel eerst alles droog maken, want het heeft toch nog best wel wat geregend vannacht en vanmorgen. We rusten uit, drinken de koffie en smullen van de taart om daarna weer op pad te gaan.

Koffie met taartPauze

FF bijkomen Pauzeplaats

Fliplatske

Meike gaat met de auto verder om alvast te lunch te verzorgen en wij lopen met z'n zessen naar Beugen. Zoals we dat vroeger altijd op de fiets deden, lopen we nu door het bos langs het spoor, over het bruggetje, richting café Groothuizen. Daar kwamen we vaak na het voetballen van pap. Ik zie mezelf nog zitten als blaag van een jaar of 10 aan de bar met een sneeuwwitje voor mijn neus (Nix 18 was nog onbekend) Het café is nu oud en vervallen, maar dat maakt de herinnering wel heel leuk en levendig. Ik ga hier met pap op de foto om ook deze herinneringen aan die gezellige tijd vast te leggen.

Bospaadje langs spoorCafé Groothuizen

We lopen weer verder en slaan rechts de Molenveldweg in. Hier staat het huis waar opa en oma Beugen vroeger woonden. Ook hier stoppen we voor een paar foto's en ik steek een kaarsje aan met opa en oma in gedachte. Het kaarsje nemen we mee, om later op hun graf te plaatsen.

Kaarsje pakkenKaarsje 3 huis opa/oma

Twee mobiele dames

We halen wat herinneringen op die we nog hebben van het huis en kijken wat er allemaal veranderd is. Eerst gaan we samen op de foto, maar daarna ook nog even Pap alleen, hij heeft hier tenslotte heel veel jaren samen met zijn ouders, broer en zussen gewoond.

Samen met Leon, pap en mam Molenveldweg Leon en ik Molenveldweg

Pap bij huis opa/oma Beugen

We lopen langs de vijver bij de driesprong en onderweg klets ik nog even met pap over zijn ouders, mijn opa en oma. Samen halen we enkele herinneringen op.

Driesprong vijver

Zigzaggend door een woonwijk lopen we door Beugen, om uiteindelijk na zo'n 12 km te finishen bij de kerk in Beugen. Achter de kerk op de begraafplaats steek ik bij het graf van opa en oma nog mijn vierde kaarsje aan en deze zet ik samen met het derde kaarsje op hun graf neer.

Kaarsje 4 graf opa/oma

Graf met kaarsjes

Met pap bij graf

Hier bij de kerk in Beugen eindigt onze tocht voor vandaag en met hongerige magen stappen we in de auto's om bij ons thuis in Sambeek nog samen heerlijk te lunchen en de rest van de dag met vrienden en familie mijn verjaardag te vieren.

Finish kerk beugen

Het was een heel mooi begin van mijn 50 kaarsjestocht.
Op naar etappe 2: Beugen - Cuijk op zondag 31 juli.

1. Annelies:
    12 juli 2022
    Super leuk om te lezen Silvia!
    Nog veel plezier met het vervolg💗
  2. Anna Maria:
    12 juli 2022
    Super leuk om te lezen en de foto's te zien!!
  3. Yvonne:
    12 juli 2022
    Wat mooi Silvia en bijzonder.. En idd mooie herinneringen aan de putselaarstraat maar ook aan de zoetsmeerseweg en leliengaarde❤️
  4. Sandra van Baal-Verbeten:
    12 juli 2022
    Mooi geschreven. Een en al herkenning natuurlijk.
  5. Natascha:
    12 juli 2022
    Bijzondere dag en start van je tocht!
  6. Pap en mam:
    12 juli 2022
    Ook voor ons was het een bijzondere dag om samen met jou en Leon en uiteraard Meike en Tonnie en Joke deze route te lopen.
    Samen hebben we veel herinneren opgehaald, een dag om niet snel te vergeten.
  7. Pap en mam:
    12 juli 2022
    Samen hebben we veel herinneren opgehaald en genoten van de wandeling.
    Een dag om niet snel te vergeten.
  8. Ans Jansen.:
    12 juli 2022
    Wat een mooi en lief verhaal en een en al herkenning. Weet ook nog dat Leon altijd warme melk met Benco kreeg van oma.
  9. Jeanette Verstraaten:
    12 juli 2022
    Je hebt het weer tot in de puntjes uitgedacht. Leuk om al lezend deelgenoot te mogen zijn van de start.
  10. Annemarie van Os:
    12 juli 2022
    Mooi geschreven, deze dag met herinneringen gaat weer een leuke herinnering worden en ook de nog komende wandelingen! Hoop dat het in 1 boek gaat passen😉
  11. Petra Bus:
    13 juli 2022
    Gisteren zat ik al op foto's te wachten via de app, maar zo ben je een beetje deelgenoot van je wandeling. Mooi om op deze manier "mee te wandelen" in jou verhaal.
  12. Femke Huijnen-De Sain:
    13 juli 2022
    Wowww Silvia, wat mooi en bijzonder om te lezen en te zien!
    Ik vind 't geweldig dat je dit doet..
    Want ook zo maak je weer mooi herinneringen 💞
  13. Arna:
    13 juli 2022
    Wat mooi Silvia zo'n wandeling met je dierbaren. Ook bij mij komen heel veel herinneringen boven ik ben zoveel bij opa en oma Haps geweest.
    Samen met Marian op zondag middag dansen in de woonkamer op de putselaar . Opa draaide de plaatjes op een oude pick-up en dan hadden we samen een mooie zondagmiddag. Ik ga zeker een stukje met jou meelopen..
  14. Elly:
    16 juli 2022
    Mooi geschreven Silvia, en erg leuk om te lezen en om de foto s erbij te zien.
    Ben nu al benieuwd naar de rest.
    Toi toi toi
  15. Gérard Claassen:
    8 augustus 2022
    Geweldig dit Silva.
    Heel mooi om te lezen en te zien en natuurlijk heel herkenbaar!😘