Etappe 10 Vredepeel - Overloon

12 februari 2023 - Overloon, Nederland

Zondag 12 februari. Vandaag wandel ik alweer de 10de etappe (van de 15).

Het is wat grijs buiten, maar wel droog, windstil en niet koud. Tot nu toe heb ik behoorlijk goed wandelweer gehad en ook vandaag is het dus weer prima.

Om 10.00 heb ik op de parkeerplaats in Overloon met Anke en Natascha afgesproken. Wij kennen elkaar van de yoga. Tijdens de les wordt er niet gepraat, maar van te voren en erna hebben wij het samen altijd erg gezellig. Ik vind het dan ook erg leuk dat zij vandaag met mij mee willen lopen en het geeft ons mooi de gelegenheid om eens wat uitgebreider te kletsen dan de korte tijd voor en na de yogales.

Vanuit Overloon rijden we samen naar Vredepeel om daar te starten met de wandeling. Hier maken we bij de start eerst een selfie.

Start Vredepeel

Daarna gaan we op zoek naar een geschikte plek om een kaarsje aan te steken, het valt nog niet mee maar uiteindelijk vinden we een mooi plekje bij de grote kei waar Vredepeel op staat.

Kei Vredepeel Tekst op kei

We vragen ons af wat de tekst op het bord nu precies inhoudt "herinnering van de plechtige ingebruikneming van de Vredepeel op 15 juni 1955". Zouden ze bedoelen dat het dorp toen ontstaan is? We kunnen het ons niet voorstellen. Thuisgekomen blijkt dit volgens Wikipedia toch wel zo te zijn:  De naam Vredepeel werd in 1955 bij het begin van de bouw van het dorp bekendgemaakt. Op 16 juni 1955 werd op de plaats waar de kern van het dorp zou komen, door minister Sicco Mansholt “de Steen” onthuld, waarin de naam Vredepeel staat gebeiteld

We gaan nu echt aan de wandel, anders komen we nooit in Overloon. Het eerste stukje lopen we langs de Middenpeelweg, maar we kunnen gelukkig al heel snel een leuk bospaadje inschieten.

Bospad Anke

Niet veel later moeten we weer oversteken om langs de Beekweg op te wandelen en daar vinden we het eerste bordje met de knooppunten erop. We gaan al snel weer de bossen in en komen veel mountainbikers tegen. Al kletsend moeten we uitkijken dat we niet van de sokken gereden worden (wat wel bijna gebeurde).
Het is hier in de Ballonzuilbossen mooi wandelen en we worden zelfs verrast met een bruggetje waarmee we een beek oversteken. Op dit leuke plekje maken we wat foto's.

Bruggetje Vredepeel Selfie bruggetje

We zijn ondertussen weer in Noord-Brabant en lopen in het natuurgebied 't Helder. Na een poosje komen we bij ontmoetingspunt 't Helder en daar wil ik graag een kaarsje aansteken. Op deze plek heb ik het afgelopen jaar een aantal keren samen met Femke de workshop "op verhaal komen" gegeven en dat waren hele waardevolle dagen op een mooie plek.

BoerderijTekst t Helder

Tuin t Helder

Ik steek hier het 29ste kaarsje van de wandeling aan in een windlicht wat daar als decoratie op een bankje staat.

Kaarsje t Helder Windlicht

Als we weer op pad gaan lopen we na een paar minuten Overloon in.

Overloon

We slaan direct linksaf om richting de dierentuin te wandelen. Dat is een plek waar ik graag nog even naar toe ga. Hier zijn we toen de kinderen klein waren regelmatig geweest.

ZooZoo 2Otter

We kijken even rond bij de ingang en zoeken naar de rode panda's die daar moeten zijn. Ze blijken bovenin de boom te zitten, lekker veilig en rustig. We kletsen even over onze herinneringen aan de dierentuin en gaan dan weer verder, want er valt hier niet zoveel te beleven nu.

We lopen het laatste stukje nog door het bos achter het gildehuis langs. Dat herinnert me aan een personeelsuitje wat ik ooit samen met mijn collega Petra had georganiseerd. We hebben toen in het gildehuis een wedstrijdje handboogschieten gedaan.

Iets verderop zijn we weer in het centrum van Overloon. We maken we nog een klein extra lusje om een kaarsje op te steken bij de Mariakapel. De kapel van Maria van de goede duik (onderduikerskapel).

Mariakapel

Als we terug wandelen valt ons oog op de krokussen die hier alweer in bloei staan en Natascha, onze fotograaf van vandaag, legt ook dat nog even vast op beeld.

Natascha fotograaf gele krokus  paarse krokus

Dan besluiten we dat we bij 'effe' nog lekker gaan lunchen, maar als we daar binnenkomen blijken we niet 'effe' een tafeltje te krijgen, alles is al gereserveerd. We druipen weer af en besluiten het bij Boompjes te gaan proberen. We vragen ons af of we daar wel naar binnen mogen in ons wandelkloffie, maar gaan het toch maar proberen.

boompjes

Gelukkig is het geen probleem en mogen we plaatsnemen aan een tafeltje bij het raam. Als we koffie/thee en onze lunch hebben besteld, steek ik hier het laatste kaarsje van vandaag aan (31) en maken we nog eenmaal een selfie met z'n drietjes.

Kaarsje 31

Kaarsje 31

Selfie

We genieten van de heerlijke lunch en moeten er dan toch echt een einde aan breien omdat er nog andere afspraken op de planning staan.

Twaalf uurtje  uitsmijter

Nadat we mijn auto in Vredepeel opgehaald hebben, ben ik rond 14.30 ben weer thuis en geniet ik nog lekker na van wederom een mooie en gezellige wandeling. Natascha en Anke bedankt dat ook jullie een stukje van mijn Memory Lane mee hebben gewandeld, het was erg fijn en gezellig samen met jullie.

De volgende wandeling staat over 4 weken op de agenda, dan wandel ik van Overloon naar Venray op zaterdag 11 maart.

1. Ans Jansen.:
    12 februari 2023
    Wat een gezellige wandeling samen met een paar van je vele vriendinnen, lekker bij kletsen. Het woord verbinding was vandaag wel op z,n plaats.
  2. Jeanette:
    12 februari 2023
    Klinkt allemaal weer als een geslaagde wandeldag. Volgende keer wandel ik graag weer met je mee.
  3. Petra Bus:
    12 februari 2023
    Bij Boompjes hebben we ook gegeten met het voorgenoemde personeelsfeest.
    Weer een mooi verslag. Overloon ook een mooi en b(l)oeiend dorp.
  4. Ewald Overbeek:
    13 februari 2023
    Herinneringen een plekje geven terwijl je nieuwe herinneringen maakt. Graag tot de volgende!
  5. Els:
    13 februari 2023
    Wat een mooi verslag weer Silvia! En wat fijn dat je dit met zovelen kunt doen/beleven en delen....😘
    Mooie (nieuwe) herinneringen💕
  6. Hanny:
    13 februari 2023
    Mooi om te lezen wat jullie onderweg allemaal gezien hebben. Weer een stukje verder met mooie herinneringen.