Etappe 6 Gassel - Mill

30 oktober 2022 - Mill, Nederland

De zesde etappe staat vandaag op het programma, een route van 14 km van Gassel naar Mill. Er zijn geen aanmeldingen gekomen om met mee te lopen, dus ga ik deze keer alleen op stap. Ik vind het ook wel symbolisch, omdat het leven niet alleen maar altijd samen met andere mensen is. Het weer is prachtig, niet normaal eigenlijk voor de tijd van het jaar, het is zo'n 25 graden vandaag.

Als ik in Gassel arriveer parkeer ik de auto en maak ik eerst een selfie bij de kerk.

Kerk Gassel

Dan ga ik van start. Maar welke kant moet ik op? Er staan hier geen paaltjes met nummers, dus op de gok loop ik vanuit de kerk naar rechts. Volgens Google Maps ga ik de goede kant op en al snel wandel ik hier de Gasselse bossen in.

Bos Gassel

Ook hier zijn nog geen paaltjes met wandelknooppunten te vinden, maar op het gevoel en met behulp van de telefoon kom ik na zo'n half uurtje toch uit bij het speeltuintje waar ik vandaag graag langs op wil wandelen. Op deze plek gingen we vroeger nogal eens spelen, met een kinderfeestje, familieuitje of met de buurtvereniging. Toen stonden er nog allemaal houten speeltoestellen, die zijn nu vervangen, maar het is nog steeds wel herkenbaar voor mij.

Speeltuin Gasselse bossen

Ik heb nog een oude foto waar ik boven op het klimrek zit samen met een paar vriendinnetjes en vind het wel leuk om zo'n soort gelijke foto te maken. Er zijn nog wat andere mensen in de speeltuin en één van hen wil best een foto maken. Al zit ik nu niet boven op de rand, het doet me toch weer terugdenken aan mijn kindertijd.

Als ik weer veilig met beide voeten op de grond sta, loop ik verder richting Escharen. Daar aangekomen zie ik de kerktoren al snel en als ik arriveer heb ik geluk dat de kerkdeur openstaat en ik voor in het halletje een kaarsje aan kan steken.

Kaarsje kerk Escharen Glas in loodSelfie kerk

Als ik weer buiten kom is het wederom zoeken naar een paaltje met nummers. Ook op deze plek kan ik ze niet direct vinden en helpt Google Maps mij weer op pad. Ik loop Escharen uit en zodra ik het bruggetje overgestoken ben sla ik linksaf om langs de Graafsche Raam op te wandelen. Het is een mooi pad langs de waterkant en later kronkelt het weer het bos in.

Graafse Raam

Bos langs raam

Heerlijk om zo met de voeten door de bladeren te lopen. Met het zonnetje tussen de bomen is het prachtig hier. Ik geniet van de omgeving en van mijn wandeling. Via het natuurgebied het Langven, wat ook prachtig is, kom ik uit bij de Maurikkapel aan de rand van Langenboom. Tijd om weer een kaarsje aan te steken.

Maurikkapel Langenboom Kaarsje Maurikkapel Langenboom

Binnen om het hoekje zit een wat oudere man op een stoeltje. In stilte steek ik een kaarsje aan en daarna maken we samen kort een praatje. Hij vertelt dat dit kapelletje in 2007 is gebouwd door de gemeenschap en dat het in 2020 opgekapt is, omdat het flink beschadigd was door een brand. Nu staat het er weer prachtig bij en ik verbaas me dat er hier helemaal geen hek is om het 's avonds af te sluiten.

Als ik weer vertrek komt Langenboom al snel in zicht. Het is hier weer even zoeken naar de juiste route en na zo'n 45 minuten arriveer ik bij natuur- en recreatiegebied de Kuilen. Het is hier nu heel rustig, dat zal in de zomer wel anders zijn. Gelukkig is het strandpaviljoen wel open en kan ik na zo'n 10 km even lekker zitten en een verfrissend drankje nuttigen met uitzicht op het water.

Biertje de Kuilen

Ik zou hier best nog wel wat langer willen blijven, maar moet weer verder want de tijd dringt een beetje. Als ik rond de plas wandel zie ik de zon al zakken, het is een prachtig gezicht.

Zonsondergang de Kuilen Beeld wandelaars vierkant

Ik verlaat het pad langs het water en loop richting de Kampweg om op zoek te gaan naar de laatste kapel van vandaag. Een beetje van de weg af tussen de bomen staat de Mariakapel van Mill. Het is een mooi plekje voor een kapel en in alle rust steek ik hier mijn 19de kaarsje aan.

Kapel Kampweg Mill 1  Tekst kaarsje

Kaarsjes Kampweg Kaarsje 19Selfie kapel

Tijd voor de laatste kilometers. Ik vervolg mijn weg en niet veel later wandel ik Mill binnen.

Selfie herfstkleuren Mill

Kronkelend door wat straatjes kom ik uit bij het defensiekanaal. Daar wandel ik een stukje langs het water op en voordat ik het weet is de Millse kerk in zicht.

Raam Mill Kerk Mill

Mijn tocht van vandaag zit er op, nu moet ik alleen nog terug zien te komen bij mijn auto in Gassel.
Gelukkig heb ik een lieve broer die ik altijd om hulp kan vragen en hij zal mij naar Gassel brengen. Als ik de poort door kom word ik verrast door een kaarsje wat buiten op tafel staat. Speciaal voor mij heeft hij die neergezet, wat een bijzondere aankomst, echt heel lief.

Kaarsje Leon

Samen drinken we nog wat en ondertussen vertel ik hem over mijn wandeling van vandaag. Fijn om dit even met mijn broer te delen, want hij kent de plekken waar ik vandaag gewandeld heb ook goed. Dan wordt het echt tijd om in de auto te stappen en mijn eigen auto weer op te pikken. Leon brengt me weg en als ik terug naar huis rijd geniet ik nog na van deze bijzonder mooie dag.

De volgende wandeling staat gepland op zaterdag 26 november, Roy zijn verjaardag. Dan wandel ik van Mill naar St. Anthonis, naar het huis van de ouders van Roy.
Tot over 4 weken!

1. Anita:
    30 oktober 2022
    Zoals iedere keer Silvia heb ik genoten van je verslag 😀
  2. Willemien:
    Weer een mooi verhaal Silvia. Een prachtige dag vandaag. 💞
  3. Marius Janssen:
    30 oktober 2022
    Je hebt een goede pen Silvia!
  4. Ans Jansen.:
    30 oktober 2022
    Knap van jou om de tocht in je eentje te lopen, maar wat een bijzonder mooie route vooral in de herfstbossen en langs de kuilen, en wat ontroerend mooi, de eindbestemming samen met Leon.
  5. Maurice:
    31 oktober 2022
    Leuk verslag om te lezen 👍
    26-11 loop ik graag weer mee
  6. Arna:
    31 oktober 2022
    Wat een mooie wandeling heb je gehad vrijdag Silvia en alleen wandelen is ook wel eens lekker .
    En je hoofd lekker proberen leeg te maken met alle gedachten die er voorbij komen.
    Zo lekker in de gasselse bossen met die mooie herfstkleuren dan komen de gedachten aan vroeger vanzelf.
    Wat heb je toch een geweldige broer die jou na de wandeling opvangt en al een kaarsje klaar heeft staan.